Návody k použití
English version of the Plug'n'Fly propeller manual
Certifikace
Typový průkaz LAA ČR
Typový průkaz pro vrtule E-Props PLUG'n'FLY a NG-D byl schválen technickou komisí 5.6.2019 pod registrační značkou MPKV 01/2019.
Certifikát ASTM F2506-13
Vrtule E-PROPS (DURANDAL a EXCALIBUR) splňuje standard ASTM F2506-13 pro lehké sportovní letouny.
Specifikace ASTM F2506-13 stanoví minimální požadavky na návrh, testovaní a kontrolu kvality vrtulí s pevným nebo v klidu (na zemi) stavitelným úhlem pro lehká sportovní letadla. Předpis stanoví postupy a požadavky pro testování a analýzu pevnosti, stresu, únavy a výdrže, včetně destruktivních inspekčních technik.
Důležité technické informace
Konstrukce
Vrtule 3.generace jsou výkonné, ultralehké a silné. Vysoké CL profily Helices E-Props (software LmPTR). Průměry a počet listů jsou definovány dle motorů a reduktorů. Tajemství jejich výjimečných výkonů? Konkrétní návrh E-PROPS s vysokými CL profily, tenkými listy a tvarem SCIMITAR: více tahu, méně setrvačnosti, úspora paliva a snížení hluku.
Listy jsou ze 100% karbonu (uhlíku) a epoxidové pryskyřice. Optimální využití opletení z uhlíkových vláken pro získání ultralehkých a silných listů. Pěnové jádro s D-Boxem. RTM výrobní proces. Karbonový oplet, s pokračujícími vlákny mezi horním a spodním povrchem listu.
Proces HCF (*) (Helical Continuous Fibers), speciálně navržený společností E-PROPS, zajišťuje mimořádnou pevnost listu od náběžné po zadní hranu, od středu až po špičku listu.
Unašeč vrtulí
Snadno oddělitelné části (dle počtu listů), velmi jednoduché sestavit (jako puzzle). Tloušťka unašeče vrtule: 28 mm pro klasický rozsah a 38 mm pro rozsah SCIMITAR
Hroty / špičky / konce vrtule
E-PROPS provedl rozsáhlý výzkum na špičkách listů s mnoha testy v různých konfiguracích: zaoblené, broušené s úhly, s horními nebo dolními okraji...Nejlepší výkon spolu s nižším hlukem bylo dosaženo přímým řezem špičky listu.
Finální úprava
Finální povrchová úprava je leštění. Žádný gelový nátěr, žádný barvení, žádný lak, protože společnost E-PROPS má ekologický přístup. Karbonový oplet zůstane viditelný a každý list vrtule je jedinečný.
Ochrana přední hrany
Silná ochrana náběžných hran. Vnitřní ochrana listů: náběžné hrany jsou ošetřeny speciální pryskyřicí Nanostrength® (produkt ARKEMA: vysoká kapacita absorpce kinetické energie)
Vyvažování
Vrtule E-PROPS jsou vyváženy na elektronické lavici. Listy vrtule nemusí mít nutně stejnou hmotnost. Pro vyvážení vrtule je důležitá hmotnost listů, ale to, co je opravdu kritické, je rozložení hmotnosti po celé délce listu vrtule, nazývané statický moment. Je přísně zakázáno přidávat závaží k jednomu listu, aby byla stejná hmotnost pro všechny listy vrtule. Vrtule by pak byla nevyvážená, což může způsobit vibrace a poškodit motor.
Moment setrvačnosti
Moment setrvačnosti každého modelu je vypočten a poté ještě ověřen na zkušební lavici. Vyžaduje se přísné respektování tohoto omezení ze strany výrobců motorů.
Sledovatelnost / Výměna listů
Na každém listu vrtule je typ vrtule a unikátní sériové číslo. Do každého listu se vkládá RFID čip, kde jsou uložena všechna technická data pro přísnou kontrolu kvality. To umožňuje rychlou výměnu pouze jednoho listu. Můžete nahradit pouze jeden list (viz objednávkan - je zapotřebí uvést sériové číslo poškozeného listu). Tým E-PROPS vyrobí náhradní list "na míru".
Drobné opravy
Malé poškození lze snadno opravit (epoxidová pryskyřice, broušení). Sada na opravu je k dispozici u E-PROPS. Chcete-li vědět, zda lze list vrtule opravit, pošlete fotografii spolu s výrobním číslem listu na náš e-mail. Pokud by poškození vrtule vyžadovalo důležitou opravu, musí být provedena přímo u E-PROPS nebo jeho smluveném servisním středisku.
Zkoušky mechanické pevnosti
Oddělení konstrukce E-PROPS provádí testy odstředivého zatížení u všech modelů. Uhlíková vrtule je schopna během 1 hodiny vydržet 4x maximální zatížení bez jakýchkoliv škod (standardy EASA vyžadují 2krát).
Dráha vrtule
Maximální statická dráha je 25 mm (není důležité, pokud nejsou žádné vibrace). Nikdy nedávejte gumovou podložku mezi vrtuli a reduktor: mohou se ulomit šrouby
Dynamická mezera
Dynamická mezera: až 20 mm (list se může pohybovat směrem k motoru při maximálním výkonu). Tato mezera závisí na sestavě motoru, na koši a silentblocích. Doporučuje se nastavit vrtuli od koše minimálně o 50 mm.
Buďte opatrní!!! vrtule se musí otáčet bez rizika dotyku s jakoukoli jinou částí jako rám, ochran
Točivý moment
Utahovací momenty měřené kalibrovaným momentovým klíčem:
Šrouby 6 mm = 8 N.m
Šrouby 8 mm = 16 N.m
Nominální utahovací moment šroubů postupně ve třech po sobě následujících operacích, utahování pomocí křížového vzoru.
Maximální otáčky
3.000 otáček za minutu jsou maximální bezpečné otáčky vrtule – otáčky jsou měřeny na vrtuli, tedy = maximální otáčky motoru ÷ redukční poměr
Maximální výkon
V závislosti na modelu (zeptejte se na E-PROPS): až 65 koní na motorech s převodovkou. Nikdy neinstalujte vrtule PLUG'n'FLY na motory napřímo bez reduktoru.
Údržba vrtule
Údržba před každým letem: vizuální prohlídka vrtule a kontrola šroubů.
Pravidelná údržba: kontrola utažení šroubů každých 25 hodin letu nebo každé 3 měsíce.
Čištění uhlíkové vrtule se provádí s houbou, vodou s mýdlem nebo s produktem na čištění oken.